Behandling och självhjälp

Vilken behandling som fungerar mot problemspelande varierar mellan olika individer, och detta inkluderar de behandlingsformer som bygger på självhjälp. Att en viss metod har haft mycket goda resultat för en viss person innebär alltså inte per automatik att den fungerar bra för alla som har problem med sitt spelande.

Ibland kan man behöva en kombinationsbehandling, så att man till exempel både deltar i psykologisk terapi att komma till rätta med bakomliggande problem, får praktiskt hjälp att ändra sitt nuvarande beteende och får medicinsk hjälp mot dopaminstörningar. Läs gärna mer på vår sida om spelberoendets biokemi.

divider

Egenvård vid spelberoende

Dagbok

Ett sätt att börja ta kontroll över sitt spelande är att börja föra speldagbok. Där antecknar man inte bara att man spelade och hur länge, utan också andra detaljer runt omkring. Vad tror du det var som utlöste behovet av att spela just den gången? Vad hade hänt innan? Hur mådde du? Skriv också ned vilken eller vilka spelformer du ägnade dig åt, hur mycket du spelade för (oavsett om du gick plus eller minus under spelsessionen), vad du kände under spelandet och vad du kände efteråt.

Förhoppningsvis kan du så småningom börja hitta röda trådar och återkommande faktorer som du kan ha nytta av att känna till om dig själv. Du kan bli bättre på att se vad som tenderar att trigga spelsug hos just dig, och fundera ut lösningar på hur du ska minska risken för att hamna i sådana situationer.

divider

Sätt inte för höga och vaga mål

Det är lätt att sätta upp vidlyftiga mål för sig själv och sedan bli extremt besviken när man inte lyckas hålla dem. ”Jag ska aldrig mer äta godis” är ett exempel på ett vagt och vidlyftigt mål som många har svårt att hålla. Man faller för frestelsen och äter en liten chokladkaka, och sedan blir man så ledsen över att man misslyckades att man tycker att allt är kört och att man lika gärna kan trycka i sig 2 kg lösgodis också.

Som spelberoende är det lätt att gå i samma fälla. ”Jag ska aldrig mera spela om pengar” är ett vagt och vidlyftigt mål. Ett exempel på ett bättre mål är ”Den här helgen ska jag inte gå ut på krogen och dricka alkohol, för jag vet att jag hamnar vi blackjackbordet på nattklubben när jag är full, och att jag spelar bort mer pengar än jag vill där. Istället ska jag åka ut och fiska med Erik och Anders den här helgen.”

Detta är ett tydligt och konkret mål, och när man har uppfyllt det kan man må bra över det och sätta upp ett nytt konkret mål. Det handlar om att gradvis få bort negativa beteenden ur sitt liv och byta ut dem mot positiva.

divider

Utsätt inte dig själv för frestelse

Initialt kan man behöva se till att försöka eliminera situationer där man utsätts för lockelsen att spela. Det kan handla om att låta blir att besöka barer och restauranger som har spelbord, låta bli att handla i tobaksaffären som har en Vegasautomat och avsluta alla sina konton hos spelsajter på internet.

Vad gäller spel på internet så kan man behöva ta en total time-out under en period eftersom det är så lätt att skapa nya spelkonton. Man blir också översköljd av reklam för spel även när man besöker sajter som inte är spelrelaterade. Flera av de stora svenska nyhetstidningarna har till exempel omfattande spelreklam som är svår att undvika även med program som AdBlock.

Om du har sysslor som du måste sköta på internet, till exempel läsa e-post som rör ditt arbete, försök hitta strategier för hur du kan göra det utan att börja klicka dig in på spelsajter eller få ditt spelsug triggat. Du kan till exempel se till att all din e-post skickas till det fristående e-postprogrammet i din dator, istället för att använda en webbläsarbaserad e-posttjänst som kräver att du slår igång din webbläsare och tvingas se reklamannonser.

Tips!

  • För att slippa se annonser kan du installera AdBlock eller liknande för din webbläsare.
  • Tänk också på att moderna annonsprogram online visar annonser som bygger på dina tidigare aktiviteter online. Om du har besökt spelsajter, spelforum etc i datorn och har kvar kakor (cookies) och andra spår av dessa aktiviteter kommer du att få se betydligt mer spelannonser än någon bara använder sin dator för att läsa skvallertidningar, besöka forum om motorcyklar och följa matbloggar. Rensa bort alla kakor och andra spår, och se till att söka efter och besöka sajter som verkligen inte har med hasardspel att göra. Om du medvetet fyller din dator och webbläsare med spår av hur extremt intresserad du är av stickning, kajakpaddling och pilgrimsvandringar i Sydeuropa kommer reklamen för sådana aktiviteter att öka på bekostnad av den som handlar om spel.
  • Många bra stödtexter om spelmissbruk finns att läsa på casinosajter. Ett exempel på detta är denna text om hur man som spelberoende kan få hjälp. Dessa artiklar är ofta värda att läsa och kan hjälpa dig att förstå ditt problem.  Det är dock viktigt att du kommer ihåg att rensa din internet historia såsom vi beskrev ovan efter varje besök till hjälpsidor som är en del av casinosidor. Om du inte rensar din historia efter varje besök så kommer du på nytt bli utsatt för spelreklam.

divider

Våga be om stöd och hjälp

Anhöriga, vänner, stödföreningar och yrkespersoner som terapeuter, läkare och konsumentrådgivare kan alla vara till nytta när man försöker ta sig ur ett problematiskt spelande. Att våga be om hjälp och stöd, och klara av att ta emot den när den ges, är två viktiga steg.

Det är viktigt att man faktiskt ber om stöd för att komma ur sitt beroende, inte för att städa upp konsekvenserna av det. Att be sina vänner om hjälp att betala av spelskulder är ett exempel på en situation där man ber om hjälp för att städa upp konsekvenser, inte för att faktiskt sluta spela.

Om man spelar för att undvika obehagliga tankar och känslor

En del personer spelar för att spelandet ger dem möjlighet att undvika obehagliga tankar och känslor. Spelandet kan göra att vi under själva spelandets gång slipper känna ångest, oro, rädsla, ensamhet, tristess, och att vi kan undvika att tänka på sådant som får oss att må dåligt.

I längden blir det dock lätt så att spelandet bara erbjuder en kortvarig respit, och att de obehagliga tankarna och känslorna blir ännu värre efteråt. Om spelandet leder till ekonomiska och sociala problem i spelarens liv blir detta ytterligare en källa till obehagliga känslor och tankar, vilket gör att man lätt hamnar i en nedåtgående spiral.

När man befinner sig mitt i ett spelmissbruk kan det vara svårt att se att någon annan aktivitet skulle kunna ge samma lättnad och respit som spelandet. Om någon kommer med käcka förslag om att man borde ta en joggingtur istället eller ha en pratstund med en vän är det lätt att bara fnysa och skjuta det ifrån sig som orealistiska idiotförslag från en oförstående omgivning.

Det finns dock många exempel på spelberoende personer som med tiden, ofta i kombination med andra behandlingar och olika former av stöd, med framgång har lyckats bryta den onda cirkeln och börjat utforska andra metoder för att hantera obehagliga känslor och tankar. Exakt vad som fungerar som ersättning är förstås oerhört olika för olika personer, och man bör undvika att komma med svepande generaliseringar om hur allting skulle bli bra om den drabbade bara kunde ägna sig åt X, Y eller Z varje gång suget att spela sätter in.

Man bör också vara medveten om risken för att ett skadligt beteende ersätts av ett annat, där den spelberoende till exempel byter ut all tiden på travbanan med att i smyg spela blackjack i mobiltelefonen hemifrån. De anhöriga kan initialt uppleva en lättnad över att den spelberoende har slutat spendera en massa tid på travbanan, men spelberoendet finns fortfarande kvar.

Att bara försöka ägna sig åt alternativa sysselsättningar (”ta en joggingtur istället för att gå till casinot”) kan vara oerhört svårt om man inte samtidigt arbetar med att komma till rätta med de underliggande erfarenheter och behov som gör att man drabbas av och har svårt att hantera obehagliga känslor och tankar på ett hälsosamt vis. Här kan man ofta få stor hjälp av en bra terapeut och/eller självhjälpsgrupper som Anonyma Spelare. Det kan också vara viktigt att söka praktiskt hjälp för att ordna upp akuta problem. Ett besök hos kommunens skuldrådgivare kan vara en bra start för den som behöver hjälp med att ordna upp en besvärlig ekonomisk situation.

Övrigt

Gå gärna vidare till vår sida om hjälp för spelberoende för att få tips på organisationer som kan ge stöd, hjälp och information inom området problematiskt spelande.